X
تبلیغات
بلور - عوامل موثر بر کارایی مغز

بلور

عوامل موثر بر کارایی مغز


     برای حفظ سلامت مغز و جلوگیری از کاهش عملکرد آن، کارهای زیادی می توان انجام داد. از سویی دیگر، عادت هایی هستند که موجب کاهش عملکرد مغز و تخریب سلول های آن می شود. در زیر به 10 عامل مهم مخرب و در کنار آن به 10 عامل برای افزایش کارایی مغز، اشاره می شود. توجه به این عوامل می تواند نویدبخش کارایی بهتر ذهن ما باشد.
10 عامل مخرب سلول های مغز
1- نخوردن صبحانه
اشخاصی که صبحانه نمی خورند، قند خون شان پایین می آید. باید بدانید که تنها منبع غذایی مغز، قند خون است. کاهش قند خون، باعث تخریب و اختلال در عملکرد مغز می شود.
2- بیش از حد غذا خوردن
در افرادی که بیش از مقدار مورد نیاز بدن شان، غذا مصرف می کنند، خون رسانی به مغز مشکل می شود و به همین جهت، قدرت فکری آنها پایین می آید.
3- کشیدن سیگار
اشخاص سیگاری باید بدانند که سیگار کشیدن باعث جمع شدن و کوچک شدن مغز می شود و این عامل باعث به وجود آمدن بیماری آلزایمر(فراموشی) می شود.
4- مصرف کردن بیش از حد مواد شیرین
وجود قند اضافی در بدن، باعث توقف جذب پروتئین و سوء تغذیه ناشی از آن و در نتیجه انحطاط مغز می شود.
5- آلودگی هوا
مغز بیشترین مصرف کننده اکسیژن در بدن می باشد. ورود هوای آلوده به بدن، موجب کاهش اکسیژن بدن می شود و به همین علت توانایی مغز پایین می آید.
6- کمبود خواب
خوابیدن باعث استراحت مغز می شود. اگر کمبود خواب به مدت طولانی ادامه یابد، موجب تسریع مرگ سلول های مغزی می شود.
7- پوشاندن سر هنگام خواب
افرادی که با روسری یا کلاه می خوابند و یا به طور کلی سر خود را هنگام خواب می پوشانند، باید توجه داشته باشند که با این کار، دی اکسید کربن در بدن زیاد می شود و به نوبه آن اکسیژن در بدن کاهش می یابد و این خود باعث ناتوانی در عملکرد مغز می شود.
8- کار کردن در بیماری
کار کردن زیاد یا درس خواندن در هنگام بیماری، ممکن است موجب کاهش کارآیی مغز و آسیب آن شود.
9- تفکر کم
فکر کردن باعث به جریان انداختن خون در مغز می شود. کسانی که تمرکز و تفکر را کنار می گذارند، موجب کوچک شدن مغز خود می شوند.
10- به ندرت صحبت کردن
بحث کردن و صحبت های عقلانی با افراد دیگر، باعث افزایش کارآیی مغز می شود.
10 عامل برای افزایش سلامت مغز
1- رژیم غذایی سلامت بخش
رژیم غذایی که غنی از اسید های چرب امگا-3 (که ماهی ها حاوی مقدار زیادی از آن هستند)، پروتئین، مواد آنتی اکسیدان، میوه ها، سبزی ها و ویتامین های گروهB و موادی که حاوی مقدار کمی چربی های ترانس باشد و میزان متعادلی از مواد نشاسته ای یا کربوهیدراتی را دارا باشد.
2- ذهن فعال
فعالیت هایی مانند آموختن یک زبان یا مهارت جدید، حل کردن جدول کلمات، رفتن به کلاس های آموزشی، و یا یادگیری رشته های هنری می تواند ذهن شما را فعال نگه دارد.
3- ورزش
ورزش کردن می تواند گردش خون را فعال کند، توازن و هماهنگی بدن را بهبود بخشد و از بروز بیماری هایی مانند بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت که خطر زوال عقل یا دمانس را می افزایند، جلوگیری کند.
4- فعالیت های اجتماعی
گذراندن وقت با دوستان، انجام کارهای داوطلبانه و مسافرت می تواند مغز شما را فعال و سالم نگه دارد.
5- خواب کافی
نداشتن خواب کافی می تواند اثراتی منفی بر سلامت مغز داشته باشد.
6- مهار کردن استرس
به یاد خدا بودن و انجام تکالیف شرعی و دینی، گذراندن وقت با دوستان و ... از فعالیت هایی است که سبب کاهش استرس در انسان می شود که این مسئله، به حفظ توانایی یادگیری و قدرت حافظه کمک می کند.
7- پیشگیری از آسیب های مغزی
به سر گذاشتن کلاه ایمنی در بعضی مشاغل خاص و موقع سوار شدن بر موتور و بستن کمربند ایمنی در حین رانندگی از صدمه خوردن مغز که می تواند با افزایش خطر زوال عقل یا دمانس همراه باشد، جلوگیری می کند.
8- کنترل سایر عوارض بهداشتی
حفظ وزن متناسب، ورزش کردن، خوردن غذای متعادل و مغذی و کنترل استرس، خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت، بیماری قلبی، فشار خون بالا را که بر مغز تأثیر می گذارند، کاهش می دهد.
9- پرهیز از عادات ناسالم
سیگار کشیدن و داروهای روان گردان می توانند باعث افزایش خطر ابتلا به دمانس و زوال قدرت شناختی شوند.
10- توجه به سابقه بیماری ها در خانواده فرد
اگر با توجه به سابقه خانوادگی تان در معرض ابتلا به زوال عقل یا دمانس در دوران سالمندی هستید، با پزشک خود در مورد شیوه های حفظ سلامت مغز و جلوگیری یا کند کردن پیشرفت زوال قوه شناختی مشورت کنید.

 

صبح صادق

+ نوشته شده در  پنجشنبه دهم فروردین 1391ساعت 11:36  توسط ب ع  |